tisdag 8 januari 2008

Looking back ...



Självklart ska inte jag vara sämre än alla andra, lite sen bara, men nu är det äntligen dax att reflektera lite över året som gått...

Kultur
Besökte flera utställningar på framförallt olika museer, fokus under året låg definitivt på konsten. Dock får jag ta mig i örat då jag fortfarande inte har besökt ett enda galleri. Ska skärpa mig till nästa år! Har även läst en hel del bra böcker, varit på bio och konserter, men ännu ingen opera, vilket också blir något att ta tag i och se fram emot under 2008.

Inredning
Har förmodligen varit det största, viktigaste och roligast året i min inredningskarriär eftersom vi köpte bostadsrätt i mars. Äntligen får vi göra i stort sett vad vi vill! Inga stora projekt har väl i och för sig gjorts, det största var antagligen när vi målade om sovrummet. Är nog mest nöjd med badrum och vardagsrum, men ännu finns det en hel del vi vill göra. Prio ett för framtiden är nu köket och golven. Inget blir riktigt bra förräns man får snygga golv, men det kostar ju också en del, så tillsvidare är det nog bara mindre investeringar som kommer ske. Jag älskar ju dock att inreda vilket innebär att jag ändå konstant har en idé, en skiss och en liten lista på gång. Just nu är jag otroligt inspirerad av "Allt i Hemmets" underbara lantkök och funderar vad jag ska ställa på våra fönsterbrädor i köket.

Matlagning
Funderar över om jag har någon absolut favorit från året som gått. Skulle jag fråga Tobias skulle han antagligen säga "Allt du lagar". Mest överraskande och omvälvande för mig var att jag började äta fisk igen och upptäckte att det faktiskt kunde vara riktigt gott. En av mina favoritrecept var nog Chilifisk med cashewnötter, ska lägga upp receptet här någon gång. Bakade, som jag skrev tidigare, egna beskvier för första gången, dessa blev ju otroligt goda men kanske inte så snygga. Kommer i allafall definitift göra om dem.


Kläder

Mitt favorit klädesplagg år 2007 var ett riktigt kap som jag gjorde under våren. En underbar röd klänning som passar både under sommaren och vintern. Hade spanat på den ett tag men den kostade enligt mig lite för mycket. Efter jul hittade jag den på rea för över halva priset. Sådant kan göra vem som helst lycklig!

Resor
Reste framförallt mycket till Dalarna under 2007, mer eller mindre frivilligt, men gjorde även en del små resor till Ångermanland. Två lite större resor blev också av. Italien i januari och Grekland i juni, och måste säga att jag blev helt förtrollad av Rom, en klar favorit. Kommer absolut att åka tillbaka. Har ni någonsin möjlighet att besöka Grottaferatta några mil utanför Rom - ta den chansen, ni kommer inte att ångra er!

Shopping
Oj, svårt. Gjorde riktigt många bra shoppingfynd under 2007. I somras hittade jag och Tobias en liten lampett med en riktigt snygg fot i "guld" på en loppis. Är också nöjd med vårt köksbord som vi hittade billigt på blocket. Nya favoriter är den vita schäslongen och vardagsrumsbordet från Ikea och inte att förglömma, åtta riktigt söta svarta desertskålar från en inredningsbutik i Stockholm.

Det var mitt 2007 det. Nu går vi mot ett nytt år och förhoppningsvis nya spännande tider. Ni är självklart hjärligt välkomna att följa med mig här i bloggen. Ska skriva lite mer om inredning, mina planer och mitt hem, samt berätta om mina favoritbloggar. Vi ses!

Inga kommentarer: