måndag 12 november 2007

Färg och Form



Nu ska jag för första gången skriva om en utställning som jag faktiskt redan har sett. I torsdags besökte jag nämligen Färg och Form - utställningen på Konstakademien. Som de flesta kanske vet så har jag en speciell relation till konstnären Hilding Linnqvist då jag gått igenom en stor del av hans kvarlåtenskap (och är ännu inte klar). Så, när jag insåg att ett flertal, för mig, ännu osedda verk av Hilding Linnqvist fanns till beskådan i Stockholm var jag självklart tvungen att ta mig dit. Som vanligt, blev det ju dock aldrig av. Som tur var kom jag i kontakt med Susanna Slöör som är utställningens kommisarie, och detta bidrog till att jag trots allt fick se utställningen. Konstakademien är ju annars egentligen inte någon vanlig utställningslokal. Många kan nog tycka att den känns stängd och svår för allmänheten. Men under mitt besök var lokalen full av intresserade människor så det verkar som en del har hittat dit trots allt.

Färg och Form, var ett konstgalleri och en försäljningsorganisation i Stockholm mellan 1932 och 2002, och startades av en grupp konstnärer. På konstakademien visas nu ett flertal verk av Hilding Linnqvist, Eric Hallström, Sven X-et Erixson, Bror Hjort, Axel Nilsson, Gideon Börje, Vera Nilsson och Fritiof Schuldt.

Verken hänger i rader i stora vita rum och verkar aldrig ta slut, rum efter rum med otroliga verk. Förutom att det var spännande att se de verk av Hilding som jag aldrig sett så kan man inte annat än njuta av vinterlandskap och stockholmsmotiv. Det som är fashinerande med dessa verk är inte bara det uppenbara, utan snarare tvärtom. De flesta naivistiska verken, som kan verka lättsamma på ytan, rymmer också något annat. Flera av motiven handlar om död och elände. Från håll närmar sig det mörka hotet, i vissa verk ser man det direkt; en svart och mörk skog ruvar hotfullt men stillsamt på avstånd. I andra verk är det mer otydligt men man kan ändå tydligt känna det. Det här gör att verken blir riktigt fängslande och man skulle antagligen kunna stå framför dem i timmar.

Bild, Tidsbild, Sven X-et Erixson. Fotot från Moderna museeet

Inga kommentarer: