lördag 3 november 2007

En röd dag


Idag har jag en riktigt lugn och seg slappardag. Jag är ju dock inte riktigt typen som har slappardagar utan blir istället lite lätt stressad av att faktiskt inte ha något att göra. Har redan diskat all disk, gjort ren ugnen, gått igenom alla saker i badrummet (som för tillfället ligger i en hög på golvet i väntan på bättre förvaring) och sprungit runt och mätt alla väggar och planerat inför ikea-besöket imorgon. Jaha, vad ska jag göra nu då?
Funderar på att krypa in under en filt och läsa min spännande bok. Finns det något lyxigare och mer avslappnande än att läsa en bra bok? För mig är det verkligen höjden av vardagslyx. Väldigt sällan jag själv tar mig tid att läsa något som inte är kurslitteratur. Jag är annars en tåg-läsare. Åker ju väldigt mycket tåg eftersom jag veckopendlar till Leksand. När man åker tåg kan man ändå inte göra något annat och behöver därför inte få dåligt samvete. Att åka tåg är lite av en helig stund för mig, en stund fri från måsten. Just nu är jag mitt uppe i "Ender´s Game" av Orson Scott Card. En bok som jag nog var lite skeptisk till ibörjan av flera anledningar.
1) Den är skriven på engelska, vilket jag i och för sig inte har något problem med, men ändå ...
2) Det är en science fiction-bok
3)
Boken har ett glansigt omslag vilket ger mig accosiationer till något som är lite mindre bra
Men, Tobias övertygade mig. Och, det var ju ändå han som lyckades övertala mig att läsa Sprawl-serien. Som är något av de mest fängslande jag läst.
Trots omslaget så började jag ändå läsa Enders´game och kan nu erkänna att jag är fast även i denna bok. Så kom igen, läs något du aldrig skulle välja själv, du kan bli förvånad ...

Inga kommentarer: