måndag 26 november 2007

Crazy for christmas


Snart, snart, snart är det december. Då får man äntligen börja julpynta, skicka julkort, leta julrecept, slå in julklappar, dricka glögg och scrobbla julmusik på last.fm. Jag vet att det finns många människor som nästan är trötta på julen redan innan den har börjat. Jag hör dock absolut inte till en av dem utan är vad man skulle kunna kalla en riktig julnörd. Längtar efter att få sätta igång med julförberedelser och julmys.
Förra året bodde vi i en andrahandslägenhet, och även om jag försökte fixa juligt även där så blev det aldrig riktigt samma sak som att städa och pynta hemma hos sig själv. I år har vi köpt bostadsrätt så allt känns nytt och spännande. Har även updaterat julsakerna en aning. För någon vecka sedan köpte vi en ny lila adventsstjärna som ska få hänga i fönstret i sovrummet. I vardagsrummet blir det en vit pappersstjärna från förra året och i köket kommer våran svarta el-ljusstake passa utmärkt. Har i år också köpt en ny adventsljusstake i svart porslin. Så till helgen blir det att köpa lite grön mossa att ha i, vilket jag tycker blir finare än vanlig vitmossa.

Julen handlar ju om traditioner, och förutom adventsstjärnor och ljusstakar så är hyacinter ett måste för mig. Ska köpa riktigt många på Hötorget, blir nog bara vita i år, och sätta i vit krukor.
I min familj så har julen alltid fått ganska stor plats, mamma brukar baka kakor i flera veckor i förväg, men granen kläs sjävklart aldrig före den 23e. Jag och Tobias har dock tänkt att skapa oss lite egna jultrditioner så våra julsaker åker nog fram redan till 1a advent på söndag. Varför inte njuta av julen så länge som möjligt? Den största anledningen är nog dock att vi inte kommer att vara hemma något under själva juldagarna, så vill vi hinna med julen hemma hos oss själva får vi ta den i förskott.
Julgransproblemet är dock fortfarande olöst. Får väl se om det blir någon. Kanske väntar vi tills vi faktiskt ska vara hemma över jul och i så fall får det väl räcka med den riktiga hemma hos mamma och pappa. Glad advent om vi inte hörs innan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så fint! Sådär känner jag också, jag längtar faktiskt. Glad advent själv stumpan. puss och kram

Anonym sa...

Jag tycker också jättemycket om julen. Vi har en egen tradition, det är att vi alltid dricker glögg p natten till julafton. Så byter vi en julklapp på morgonen.