fredag 5 oktober 2007

Alexander Roslin

O O O ... är allt jag kan säga om Nationalmuseums nya utställning. Ännu en gång har de lyckats producera en utställning i precis min smak, nämligen Alexander Roslin (1718-1793), som de saluför med rubriken "Bekanta dig med Sveriges bortglömda stjärnkonstnär". För mig har Roslin i och för sig aldrig varit bortglömd, men visst, många gånger verkar en konstnär faktiskt mer spännande om han varit bortglömd ett tag för att sedan åter väckas till liv med pompa och ståt.
För dem som nu inte är bekanta med Alexander Roslin så är han en av våra stora 1700-tals konstnärer och en dröm för oss som älskar underbara dåtidsporträtt av ståtliga och vackra herrar och damer i överdådiga klädesplagg. Roslin var framförallt en väldigt skicklig texturmålare, man kan verkligen se sidentygets fras och skimmer och det sägs att han hade en förmåga att få fram en otrolig porträttlikhet.
Att få sitt porträtt målat av Roslin var mycket prestigefyllt, förutom i Sverige så var han etablerad i Paris och i Sankt Petersburg i Ryssland. Han var mycket produktiv och idag är ca 330 verk kända men man vet att han gjorde åtminstone det dubbla.

För bara några år sedan, precis när jag började studera konstvetenskap tyckte jag att 1700- och 1800-tals porträtten var det tråkigaste och minst spännande man kunde tänka sig. Jag kunde inte se någon som helst fascination i denna typ av högtravande salongskonst utan var endast helt besatt av modernisterna (som jag fortfarande älskar).
Men med tiden har jag kommit att inse att man faktiskt inte behöver stanna vid en typ av konst, en epok eller en konstnär utan det är tillåtet, och faktiskt till och med bra att vara lite bredare i sin smak. Idag blir jag lika exalterad av Albertus Pictors kyrkomålningar och japanska träsnitt som av Roslin, Sigrid Hjertén, Mucha eller Klimt. Något som jag däremot kan erkänna, är att jag är helt förskräckligt dålig på samtidskonsten. Det är inte det att jag medvetet inte tycker om den (vilket skulle vara helt omöjligt att säga eftersom det är så pass brett) utan jag har helt enkelt inte ansträngt mig för att vara ajour. Ska försöka skärpa mig!

Missa nu inte Nationalmuseums utställning med Alexander Roslin, den pågår fram till 13 januari.

Inga kommentarer: