måndag 1 oktober 2007

Företagsarkiv, ett kulturarv?


Har nu påbörjat mitt nya arbete som arkivarie på "Leksands bröd", det är många som undrar vad jag egentligen gör där. Som den stora bloggaren jag är tänkte jag att jag nu mera istället ska hänvisa till bloggen när denna fråga kommer upp. Kanske även borde trycka upp visitkort med min bloggadress ... det vore ju underbart pretto.

Tidigare arbetade jag ju som konstarkivarie och nu har jag istället övergått till företagsarkiv. Tro det eller ej men det är faktiskt riktigt spännande. Självklart är det olika, men att vara arkivarie ingår ju i kulturfacket. Det handlar ju i hög grad om att bevara ett kulturarv vare sig det är företagshandlingar, ett konstmaterial eller gamla kyrkböcker.
Något som slår en när man arbetar inom arkiv är ju vilka mängder material som sparas i Sverige och runt om i världen. Det är en otrolig skatt som bara ligger där och väntar. Rent praktiskt så skiljer sig mitt arbete inte så mycket nu från tidigare som man kan tro. En handling är alltid en handling vad det än står i den eller i vilket utförande den än är.
Min noggranna och närmast pedantiska personlighet passar sig alldeles utmärkt som arkivarie. Jag kan bli nästan extatiskt när jag sedan tidigare har handlingar från 2003 och 2005, och så hittar jag en från 2004 på helt fel ställe, som jag får placera på dess riktiga plats. Det kanske finns en arkivnörd inom mig trots allt.

På Leksands bröd har vi tillgång till kaffeautomat med diverse varma drycker, vilket antagligen är ganska vanligt åtminstone inom den privata sektorn. På mitt föregående jobb fanns bara te och kaffe så bara för sakens skull drack jag i fredags två koppar choklad efter varann och blev istället alldeles illamående. På Leksands bröd har vi även tillgång till fritt ... ja gissa ... jo KNÄCKEBRÖD!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Får ni inga chokladdalahästar?

Useful Art sa...

Haha, nä inte än iaf ;)