måndag 17 mars 2008

Hallen


Imorgon ska den nya tapeten i hallen äntligen få komma på plats. Ibland tar det lite tid. Och nu när hallen äntligen kommer att få sin tapet krävs ju även att resten blir bra också. Det finns planer på att byta golv, vilket just nu är fruktansvärt fult. Men det kommer nog, av ekonomiska skäl, att få vänta tills nästa år.
Just nu står det ett rött IKEA-PS skåp där. Ett skåp som i färg absolut inte passar in hos oss, men som har fått stå kvar tills vidare. Nu åker det bort! Men vad skall komma i dess ställe?
Än så länge får det nog bli tomt. Satt hela söndagen och funderade och tänkte på vad som skulle vara finast.

Ett tag ville vi ha en sittmöbel som även fungerar som förvaring. Hittade en fin liten hallbänk på lantliv i Leksand. Men igår kom jag nog på att jag ändå mer är inne på mitt andra alternativ. Ett fint bord och en fin stol. Hittade tillslut den jättefina inspirationsbilden ovan, hos Gustavian. Så vill jag ha det!!

En hall ska ju gärna ha flera funktioner.

1) Det ska finnas en plats att hänga av sig ytterkläder och ställa skor på
Check, just nu bakom ett vitt draperi, så stöket inte behöver synas. Nytt skoställ och hatthylla är självklart välkommet, men får vänta. Fungerar som det är ett tag tilll.

2) Någon form av avställninsyta där man kan slänga upp posten och lägga nycklarna
Det är här jag tänkte att månbordet skulle komma in. Vore också bra att ovanpå bordet ha någon form av låda med lock där man kan slänga in prytlar, som nycklar, utan att de syns.

3) En sittplats
Här var vi ju som sagt först inne på att bara ha en bänk, men nu är jag så sugen på en vacker stol. Som självklart skall finnas billig på loppis eller på blocket för att sedan göras om och personliseras.

4) Extra förvaring
Vilket verkar som vi får glömma om vi ska utföra bord/stol idén

Möblerna i den undre bilden är inte helt fel de heller, och tar förmodligen mindre plats. Vi har en ganska liten yta att använda oss av.



3 kommentarer:

Jes/Vita villa vila sa...

Härliga bilder & lycka till med hallen!

Tack för titten hos mig ☺

Kram Jes

Lin & Lavendel sa...

Tack för titten hos mig!
Ja...visst är badrumsskåpet fint..gillar det mycket!

Din hall kommer att bli så fin...det där bordet är snyggt!
Vi håller på att fixa till våran hall också...vi har rivit en vägg för att få det större och ljusare. Men som du säger..ibland tar det tid! Vi kom halvvägs...sen tog vi en låååång paus! Ska nog snart fortsätta så det blir klart nån gång!

Ha en fin dag1
Kram

Maria sa...

Hej, villken vacker bild, precis i min smak.
Ang frågan om målning utav köksbänk. Det var en stavlimmad bokskiva ifrån IKEA. Har grundmålat den och sen två lager med vit lackfärg, ej vattenbaserad!