torsdag 21 februari 2008

Ett barnförbjudet konstnärsöde


Så, de gör det igen! Nationalmuseum försöker nog slå något rekord i att producera utställningar som passar precis mig. Idag är det vernissage för utställningen Ett barnförbjudet konstnärsöde med Henri de Toulouse-Lautrec.
Denna man behöver väl knappast någon närmare presentation, och är kanske nästan lika känd för sitt livsöde som för sin konst. Som titeln på utställningen antyder levde han ett liv i sus och dus i paris nöjeskvarter. Många gånger kan jag tycka att det är en smula sorgligt, att sagan, skvallret och skandalerna blir mer intressanta än konsten i sig. Men å andra sidan hade hans konst kanske inte fått den uppmärksamhet som den faktiskt förtjänar utan det tragiska livsödet.

Henri de Toulouse-Lautrec är kanske mest känd för sin affischkonst men var även oljemålare. Nationalmuseum ger framförallt stort utrymme för hans affischer men visar även hans teckningar och målningar, ca 200 verk finns utställda. Detta är den första heltäckande presentationen av den franske konstnären i Sverige på fyrtio år.

Jag har själv ännu inte besökt utställningen så kan inte yttra mig om hur den är producerad, men konst är alltid konst. Och även om Nationalmuseum, mot all förmodan, skulle ha gjort en dålig utställning så är det ändå värt pengarna för att få se Toulose-Lautrecs fantastiska konst.

Utställningen pågår till och med 25 maj.

Bilden är tagen från student.britannica.com

1 kommentar:

Anonym sa...

en närmare presentation hade nog itne vart fel, jag har aldrig hört talas om människan... å inte vet jag not om hans trgiska livsöde...