torsdag 19 april 2007

Dans


Idag undrar jag över dans.
Dans har blivit stort i Sverige sedan "lets-dance-eran" tog fart. Tidigare tittade jag ofta på Efter tio med Malou på TV4, där var det dans i stort sett vareviga dag.
Dans har aldrig varit något jag intresserat mig för, (nu menar jag således inte den typ av dans som man dansar på klubbar o.s.v) men jag har ju förstått att det är stort, och faktiskt har en stor plats i vår kultur. Jag tänkte, att jag skulle kanske ge det en chans.
När jag som vanligt läste DN imorse fick jag se en liten artikel om Virpi Pahkinen. Samma Virpi som jag tidigare sett hos Malou. Hon dansar i ett bibliotek på ett rokokoslott. Nu blir även jag intresserad, gamla byggnader - det är något jag förstår mig på i allafall. Det kanske faktiskt går att förena dans, konst och arkitektur, varför skulle det egentligen inte gå?
Idag ser man för övrigt ofta dans som just konst, och Virpis verk, som nu visas på Dansmuseet, verkar inte vara något annat än just konst ... skulle vara dans i så fall då.

Inga kommentarer: