måndag 16 april 2007

Japan i Leksand


Jag måste faktiskt tipsa om ännu en utställning, denna i Dalarna, på Leksands konstmuseum. Utställningen kommer att finnas kvar på museet under hela april, då den plocks ner för att ge plats åt årets sommarutställning.
Leksands konstmuseum in my heart, och just denna utställning är ännu lite mer speciell för mig då det faktiskt delvis var min idé en gång för länge sen.
Utställningen heter "Japan i Leksand" och visar lite av mycket av den japanska kulturen; lackarbeten, porslin, keramik, textil, målning, haikudikter och shifu (japansk papperskonst).

Till utställningen hör även ett digert program med mängder av olika spännande föreläsningar som japanskt mode förr och nu, bilden i manga och haikudiktning samt japanska trädgårdar. Förutom detta finns dessutom kurser i mangateckning, orgami, ikebana och en tecermoni som man kan delta på Jag skulle vilja gå på exakt allt, synd att man inte bor i Leksand, jag hoppas åtminstone att alla dalmasar och kullor förstår vilken skatt de har i näheten och skyndar sig dit, själv ska jag besöka museet på lördag.

http://leksandskonstmuseum.se/img/pdf/lkm_japan_program.pdf
Bild: Kazuyo Nomura, Djupblå, textil, 2007

Inga kommentarer: