onsdag 18 april 2007

Olle Eksell vs Maria Gripe






Imorse kunde man läsa i DN att Olle Eksell har avlidit.
Själv kom jag först inte alls på vem denna Olle Eksell var, mannen bakom ögonen på kakao-förpackningen. På Wiki hittade jag dessa få rader:
"Olle Eksell, född 1918, tecknare, grafisk formgivare och affischkonstnär. Han har bland annat givit form åt de klassiska "ögonen" på chokladpaket för Ögonkakao. Har även agerat författare och skrivit den mycket uppskattade boken Design = Ekonomi"

Man kan undra vad han tyckte om de där ögonen, var han stolt eller hade de förvandlats till något tröttsamt och irriterande?
Det är emellertid ett par otroligt fashinerande ögon, han var nog rätt nöjd ändå.

En annan person som nyligen avlidit är Maria Gripe.
Få författare klarar av att trollbinda både barn och vuxna i samma bok som hon gjorde, lite på samma sätt som Astrid Lindgren. Räknade ut att jag åtminstone läst 24 av hennes böcker, och då insåg jag att det faktiskt var många jag missat. Letade fram en av dem jag redan läst; "Skuggan över stenbänken". Det var länge sedan jag sträckläste skuggserien, men jag finner nu att jag forfarande fashineras av den på samma sätt. Om inte mer.

Det är spännande att inse hur personer som man egentligen inte alls känner påverkar ens liv. För andra kanske det är Olle Eksell som är förebilden, för mig är han dock fortfarande bara mannen bakom ögonen på kakao-förpackningen, men som sagt;
... ett par otroligt fashinerande ögon!

Inga kommentarer: