fredag 13 april 2007

Mucha


Det finns fortfarande lite tid kvar för att hinna se Alphonse Mucha på Dansmuseet i Stockholm, utställningen pågår fram till den 29 april.
Tyvärr kan jag inte säga någon om den, då jag är extremt seg och fortfarande inte har tagit mig dit, trots att jag pratat om den redan lång tid innan den öppnade den 2 februari.
För dem som är obekanta med Mucha, så är han en av de stora Art Nouveau (eller som vi sa i Sverige; Jugend)- konstnärerna.
Art Nouveau är en slingrande, blomstrande och dekorativ konstform, som uppkom under slutet av 1800-talet.
Konstformen som inspiration har kommit tillbaka de senaste åren, man kan se oerhört mycket av dess dekorativa former i dagens design-trender.
Alphonse Mucha föddes år 1860 i Prag, han är framförallt känd som affischkonstnär, men var även målare, grafiker och formgivare. Detta vill man även visa upp på Dansmuseet där man kan få se exempel på hans måleri och formgivning.
Jag rekommenderar ALLA att gå dit, jag ska i allfall absolut se Mucha, även om det numera kostar pengar.

Inga kommentarer: